zondag 3 juni 2012

Zelfvoorziening: leven in kleine huisjes









Dit is een reis naar kleine huizen van mensen die opzoek zijn naar eenvoud, zelfvoorziening, minimalisme en geluk door het creëren van beschutting in grotten, omgebouwde garages, trailers, loodsen en rivier boten.

Dirksen maakte een documentaire over mensen die in kleine huisjes wonen, hier reisde ze voor ongeveer vijf jaar de wereld rond.

Kirsten Dirksen, de auteur zegt: "Ik leef nog steeds in een relatief ruim appartement van 1000 vierkante meter met mijn gezien van 4 (over een poosje 5) en ik ben niet van plan om kleiner te gaan wonen, maar ik kan maar niet genoeg krijgen van deze kleine woningen. Ik weet zeker dat er iets is wat mijn aantrekt tot deze levensstijl."

"Ik blijf onder de indruk van hoe zoveel mensen in staat zijn geweest hun spullen achter te laten en hierdoor een zekere rust vinden. Deze zeer boeddhistische/Ghandi/Stoicijnse concept van niet-gehechtheid als een weg naar geluk is niet nieuw."

Meer dan 2 millennia geleden zei Socrates: "Het geheim van geluk, wordt niet gevonden in het zoeken naar meer, maar in het ontwikkelen van capaciteit om met minder te genieten."



Vertaling: Suzanne Earthwatcher

Bron: Faircompanies.com via Earthwatcher.nl

1 opmerking:

  1. Voor een ander klein huis, zie
    www.zelfvoorziening.nl/studiopl-walwoning.html

    Studio zelfvoorziening, peter piscaer

    BeantwoordenVerwijderen