donderdag 22 november 2012

Tiener uit Sierra Leone doet experts versteld staan (video)



Op 13-jarige leeftijd maakte een jongen accu’s en aggregaten van materialen die hij rond het huis of in vuilnisbakken vond. Nu werkt hij samen met Amerikaanse experts.

Kelvin Doe, inmiddels 16 jaar oud, is de jongste persoon die ooit is toegelaten tot het ‘Visiting Practitioner’s Program’ van MIT, meldt CNN.

De autodidact beheert ook zijn eigen radiostation in Sierra Leone waar hij als ‘DJ Focus’ nieuws leest en plaatjes draait. Het radiostation wordt draaiende gehouden met behulp van een oude spanningsregelaar die hij bij het vuil vond. Via een eenvoudige antenne kan de hele buurt meeluisteren.

Focus

“Ze noemen me DJ Focus omdat je in mijn ogen de perfecte uitvinding kunt doen als je je focust,” legde Doe uit. Het jongetje maakte onder meer een accu om huizen in de buurt mee te verlichten. “De lichten branden eens per week en de rest van de maand is het donker,” zei hij.

Wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontdekten Doe tijdens Innovate Salone, een nationaal evenement bedoeld om jonge ontwerpers de gelegenheid te geven hun uitvindingen te presenteren.

Delen

Binnenkort zal Doe gastcolleges geven aan de Harvard School of Engineering, waar hij nog meer kennis op kan doen om zijn gemeenschap te helpen.

“Wat ik hier allemaal heb geleerd zal ik delen met mijn vrienden, collega’s en geliefden,” besloot Doe. Onderstaande video is gemaakt door @radical.media voor haar THNKR-kanaal op YouTube.



Bron: Huffingtonpost.com via Niburu.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten