maandag 26 maart 2012

Mensen keren zich tot alternatieve nieuwsbronnen terwijl kranten strijden om lezers

Het reguliere nieuws op papier lijkt zich op de rand van de afgrond te bevinden nu steeds meer mensen zich wenden tot onafhankelijke, online nieuwsbronnen om informatie te vergaren.

Uit een recent artikel van de Financial Times blijkt dat kranten het zwaar te verduren hebben. Naast de lezersaantallen lopen ook de advertentie-inkomsten sterk terug.

Het Pew Project for Excellence in Journalism onthulde eind vorig jaar dat meer mensen het nieuws vandaag de dag online lezen dan in kranten. Alhoewel traditionele kranten steeds vaker de overstap maken naar het internet halen ze gemiddeld nog te weinig uit online advertenties om winst te kunnen maken.

Mediaconglomeraten

Voor reguliere media die met een gedrukte versie begonnen en waarvan vele nu in het bezit zijn van mediaconglomeraten is de situatie nijpend.

Het nieuws op papier raakt niet zozeer uit de gratie, maar kranten worden grotendeels gecontroleerd waardoor steeds meer mensen het vertrouwen in de reguliere media kwijtraken. Uit een peiling bleek bijvoorbeeld dat de helft van de Amerikanen van mening is dat de reguliere pers niet op een accurate en eerlijke wijze verslag doet van gebeurtenissen.

“De reguliere media zijn in de ogen van een groot deel van de Amerikanen irrelevant geworden,” zei politiek activist Don Debat in een interview met Press TV. “Ik heb het over Amerikaanse televisienetwerken als CNN en Fox News, maar ook enkele zogenaamde progressieve media als Democracy Now en Pacific Radio. Mensen zien de mainstream pers steeds minder als gezaghebbende bron van informatie.”

Censureren

Wanneer de traditionele, gecontroleerde media het nieuws blijven censureren zullen ze steeds minder relevant worden. Meer mensen dan ooit ontdekken welke grote corporaties de belangrijkste mediabedrijven controleren.

Langzamerhand wordt duidelijk dat een groot deel van de media vandaag de dag direct of indirect in handen is van The Big Six: General Electric, Walt Disney, News Corporation, Time Warner, Viacom en CBS.

Bron: Naturalnews.com & Niburu.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten