donderdag 16 augustus 2012

38.000 klanten nemen het op tegen Australische bankreus

In Australië is het Hooggerechtshof de rechtszaak begonnen tegen ANZ (Australia and New Zealand Banking), de op drie na grootste bank van het land.

Het gaat om de grootste collectieve rechtszaak in de Australische geschiedenis. Meer dan 38.000 klanten klagen de bank aan vanwege buitensporige kosten die in rekening zijn gebracht.

De advocaten van de klanten vertelden de rechtbank vandaag dat de kosten die de bank in rekening bracht bij rood staan of het overschrijden van de limiet van creditcards vele malen hoger zijn dan de kosten die de bank in werkelijkheid maakte. Ze stelden bovendien dat de bank de kosten in rekening bracht om zich op onrechtvaardige manier te verrijken.

Fractie

“De kosten die banken maken zijn slechts een fractie van wat ze klanten in rekening brengen,” zei advocaat Andrew Watson. “De kosten die gerekend worden zijn in strijd met de wet en moeten worden terugbetaald.”

Geschat wordt dat meer dan 185 miljoen euro teveel is gerekend aan 170.000 klanten van acht verschillende banken. De zaak is onderdeel van een grotere class action-zaak die in mei 2010 werd aangespannen tegen ANZ en zeven andere banken, te weten Commonwealth Bank, National Australia Bank, St. George, Citibank, Bankwest, Bank SA en Westpac.

Twaalfde eeuw

De aanklagers willen ruim 4,2 miljard euro aan kosten terugvorderen die de banken over een periode van in totaal zes jaar hebben gerekend. Advocaten verwachten binnen nu en zes tot acht weken een uitspraak.

“Dit is een moeilijk gevecht omdat we te maken hebben met Engelse wetgeving die teruggaat tot de
twaalfde eeuw,” legde Watson uit. “Wij zijn van mening dat de wet gericht zou moeten zijn op de in rekening gebrachte kosten in plaats dat banken zich kunnen verschuilen achter ingewikkelde taal om straffen te ontlopen.”

Eerlijk

“Eén van de banken heeft het grootste gedeelte van deze kosten teruggebracht tot nul,” zei James Middleweek van campagnegroep Financial Redress. “Wat zegt dat over de bedragen die ze in het verleden rekenden?”

“Een bankbestuurder zei dat de kosten ‘totaal ongepast’ zijn,” ging hij verder. “Wat zegt dat over hoe eerlijk banken zijn naar hun klanten toe?”

“We zijn vastbesloten het op te blijven nemen tegen de banken om honderdduizenden Australiërs te helpen hun geld terug te krijgen,” besloot Watson.



Bron: Niburu.nl via Smh.com.au

Geen opmerkingen:

Een reactie posten