In september 2005 doet het woord 'plutonomie' zijn intrede in de Engelse woordenschat. De Amerikaanse zakenbank Citigroup gebruikt de term voor het eerst, in een mailing aan zijn rijkste klanten. 'De wereld verdeelt zich in twee blokken - plutonomieën, economieën die drijven op de rijken, en de rest.'
Citigroup ziet deze ontwikkeling in 2005 en 2006 niet als problematisch. Integendeel, de bank spiegelt zijn klanten, de plutonomen, een nog goudgerandere toekomst voor. "Hoewel ze al in glanzende vorm verkeren, zullen kapitalisten de komende jaren wereldwijd een nog veel groter deel van de koek in handen krijgen. Kapitalisten profiteren disproportioneel van de globalisering en de stijging van de productiviteit, ten koste van de arbeiders." Karl Marx had het niet treffender kunnen verwoorden.
Het 'gefeliciteerd, u bent rijk en zult nog veel rijker worden'-bericht van Citigroup was uiteraard niet voor buitenstaanders (lees: niet-rijken) bedoeld. Filmmaker Michael Moore wist er op de een of andere manier de hand op te leggen en wapperde er verontwaardigd mee in Capitalism - A love story, zijn documentaire over de uitwassen van het marktkapitalisme. Citigroup was ernstig in verlegenheid gebracht, maar als beleggingsanalyse (en zo was de memo bedoeld) valt er weinig tegen in te brengen. De denivellering die de bank beschrijft, zet zich - ondanks de crisis - voort. De rijken worden nog altijd rijker.
Lees verder op: Demorgen.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten