Wetenschappers weten al lange tijd dat tegengestelde geluidsgolven elkaar kunnen opheffen. Dit effect kan worden waargenomen wanneer bijvoorbeeld twee doedelzakspelers in een weiland spelen.
Een akoesticus heeft nu gesteld dat er een verband is tussen dit effect en de ongewone manier waarop Stonehenge is gebouwd.
Steven Waller van Rock Art Acoustics USA omschreef een experiment waarbij hij geblinddoekte participanten door een weiland met daarin twee doedelzakspelers liet lopen. Ze moesten aangeven wanneer het klonk alsof er een barrière was tussen hen en het geluid. Ze tekenden structuren, bogen en openingen die enorm deden denken aan Stonehenge.
Waller koos niet zomaar voor doedelzakspelers. De steencirkels in Groot-Brittannië staat namelijk ook wel bekend als 'doedelzakstenen'. Volgens een legende is Stonehenge gebouwd door twee magische doedelzakspelers die jongedames naar het weiland lokten om ze in steen te veranderen.
Andere staat van bewustzijn
Bij akoestische archeologie doet men onderzoek naar het gebruik en de manipulatie van ongewone geluidseffecten bij heilige vindplaatsen. Een recentelijk artikel over het onderwerp beschrijft nieuwe ontdekkingen bij het Peruaanse ceremoniële centrum Chavín de Huántar.
Daar ontdekte men dat door een combinatie van geluid en architectuur een andere staat van bewustzijn werd bereikt. Wellicht was dat ook de functie van de zorgvuldig uitgekozen en gepositioneerde stenen van Stonehenge.
Bron: Niburu.nl & Rawstory.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten